Mòdul 4: Un món feliç

Aquest últim trimestre del curs, els Expertlletres ens centrarem a desenvolupar el Mòdul 4 titulat Un món feliç, amb les mirades posades al futur a partir de l’anàlisi de temes actuals. Els objectius comunicatius que ens plantegem són els següents:

  • Escriure un microrelat per animar-lo amb iPad i presentar-lo als Jocs Florals
  • Fer hipotèsis d’irrealitat i descriure el futur
  • Descriure paisatges dels Països Catalans
  • Narrar els nostres plans d’estiu
  • Buscar i explicar maneres per viatjar i fer turisme de manera sostenible

I els temes que treballarem seran aquests:

  • Cultura i doble pertinença
  • Els viatges a l’estiu
  • El turisme sostenible
  • Paisatges dels Països Catalans
  • Els microrelats i els Jocs Florals
  • 7 de maig

Expert 1. Després d’un llarg període sense classes online, els Expert 1 hem iniciat les classes del 3r trimestre a bon ritme! Després d’una estona de conversa distesa, hem començat a compartir idees sobre els viatges a través de la plataforma Aha slides i hem visualitzat un vídeo sobre la volta al món en cadira de rodes d’Albert Casals i sobre el seu documental Un món petit. Ha estat una classe molt participativa i interessant!

Expert 2. El grup dels Expert 2 hem reprès les classes online tot recuperant alguns dels temes de conversa del Mòdul 2. En concret, ens hem centrat a parlar del concepte de doble pertinença i d’identitats culturals. Hem començat triant una imatge que representés com estàvem. Tot seguit, hem visualitzat un vídeo sobre la campanya 1 milió de vots. A partir de la conversa interactiva, hem anat parlant sobre per què 1 milió de persones residents a Catalunya però sense nacionalitat espanyola no podien votar a les eleccions generals ni autonòmiques i hem donat el nostre parer i punts de vista. Tot seguit, hem fet una comprensió oral sobre dues persones residents a Catalunya les quals debatien sobre la seva identitat cultural i hem exposat vivències sobre quines eren les nostres identitats culturals i lingüístiques. Molt bon debat, Expert 2!

  • 14 de maig

Expert 1. En aquesta sessió hem seguit parlant dels viatges a partir de preguntes en veu alta. Hem compartit també com havien estat els exàmens SATS que alguns de nosaltres havíem realitzat al llarg de la setmana. Després de conversar, hem jugat a un joc en què havíem d’endevinar a quines ciutats pertanyien diferents skylines. A continuació, cadascun de nosaltres havia de triar un país o zona geogràfica del món i definir-lo i descriure’l a partir de diferents premises com per exemple: amb quants països fa frontera? quants habitants té? quin monument arquitectònic té? a quin continent és? quants colors té la seva bandera? I amb això hem acabat aquesta sessió destinada a posar en pràctica aquest vocabulari de manera significativa.

Expert 2. Aquesta sessió ha estat destinada a fer escalfament per als Jocs Florals del Regne Unit. Primerament, hem posat en pràctica la gramàtica catalana a partir d’un quiz del nivell B1. Després, hem treballat a partir dels microrelats de Marc Artigau i, en concret, un titular l’Home literal, a qui sempre li passaven de manera literal tot d’expressions metafòriques en llengua catalana com: costar un ull de la cara, enfilar-se per les parets, beure’s l’enteniment, morir-se de vergonya… A continuació hem fet un joc per tal de crear microrelats a partir de la tècnica del cadàver exquisit. Ja teniu els vostres microcrelats a punt?

  • 21 de maig

Expert 1. El primer grup hem començat la sessió fent un test sobre quin tipus de viatgers som: què busques quan viatges? què portes sempre a la maleta? quina és la teva destinació ideal? Tot seguit, el nostre focus lingüístic d’avui ha estat parlar sobre el temps atmosfèric. Hem repassat quins dos significats tenia la paraula temps en català i, a continuació, hem llegit un fil de Twitter amb previsions atmosfèriques. Hem treballat els significats de les paraules en les construccions fer i hi ha amb vocabulari nou com xàfec, ruixat o boira. A continuació, hem estat descrivint imatges amb el vocabulari que havíem après a partir d’un joc d’endevinar imatges entre l’alumnat. La setmana que ve seguirem amb les previsions atmosfèriques i tractarem l’àmbit de la muntanya i els paisatges abans d’emprendre la tasca comunicativa final.

Expert 2. La classe número 3 ha estat guiada pel lema Voler és poder. Primer de tot, hem començat parlant d’Eurovisió sobre què ens va semblar i quins implicacions tenia aquest festival, a nivell polític i cultural. Tot seguit, hem llegit quatre textos sobre quatre persones catalanes que van realitzar empreses particulars en les seves vides. Hem parlat d’Amina Hussein, Albert Casals, Oriol Mitjà i Josefina Castellví. Hem parlat sobre els textos a partir d’hipòtesis d’irrealitat i pensant que faríem nosaltres en el seu lloc, utilitzant el condicional i l’imperfet de subjuntiu. Hem completat alguns exercicis interactius i hem acabat amb un joc oral en què havíem de fer una història basada en frases encadenades a partir de la frase Si visqués a Catalunya

  • 28 de maig

Expert 1. Els Expert 1 hem dedicat aquesta classe a enraonar de valent sobre el que faríem per half term. Alguns de nosaltres tenim vacances així que hem compartit a quins llocs aniríem amb les nostres famílies. Tot seguit, hem jugat a una dinàmica en què havíem de descriure el pronòstic del temps d’una ciutat que triéssim i la resta ho havien d’endevinar. Hem posar en pràctica vocabulari com: fa boira, fa fred, fa xafogor, un ruixat… A continuació hem practicat tot aquest vocabulari combinant el que hem après en frases condicionals. Hem acabat fent una petita lectura sobre tipus d’allotjaments durant les nostres vacances.

Expert 2. Després de parlar sobre què faríem durant aquest half term, hem compartit paisatges dels Països Catalans on ens agradaria viatjar. Tot seguit, a partir de les lectures de la setmana anterior sobre situacions ideals, hem llegit un text sobre les Pitiüses i els hippies dels anys 70 i 80 que ens ha servit d’introducció per començar a parlar dels viatges i del turisme.

  • 11 de juny

Expert 1. Els Expert 1 hem començat la classe parlant d’accidents geogràfics i paisatges dels Països Catalans amb vocabulari com: serra, aiguamoll, volcà, cap, caló, cala… To seguit hem fet una dinàmica de joc per descriure diferents fotografies. Seguint la classe anterior, hem practicat els tipus d’allotjament i hem expressat on preferim anar nosaltres quan viatgem.

A la segona part de la classe, hem fet una lectura de missatges de noies i nois que escrivien a d’altres per convidar-los a fer passejades, sortides, excursions… Hem compartit idees i hem decidit quina seria la ruta que més ens vindria de gust fer. Per acabar, hem escrit nosaltres missatges en un Padlet per convidar els companys de classes en diferents aventures!

Expert 2. Com que havíem deixat la classe anterior parlant de somnis a les Illes Balears hem començat parlant sobre la nostra illa ideal: com seria el sistema econòmic? I la cultura? L’educació? El Medi Ambient, tot fent servir estructures de condicional i subjuntiu. A continuació, hem fet una pluja d’idees sobre fotografies que mostraven els efectes perjudicials del turisme i hem consensuat entre tots una definició sobre què era el turisme de masses. Hem parlat de quines conseqüències tenia i quines pràctiques serien les més adequades per fomentar el turisme sostenible a partir de vídeos. En la nostra tasca comunicativa, hem estat veient exemples sobre vlogs de viatge i hem compartit idees per a un vlog de viatge i temes relacionats amb el turisme que ens agradaria gravar!