Mòdul 1: Som com som

Tot el material de les sessions es troba al moodle Aula Mestra, curs Expertlletres.

  • 13 de novembre: I tu? Com ets?

Els Experlletres hem començat les classes online d’aquest curs! Aquest primer trimestre treballarem el mòdul Som com som, en què els objectius comunicatius seran: crear una exposició virtual amb objectes que ens representin, configurar un diccionari per a boomers i escriure el nostre relat de vida lingüística. Un cop presentats aquests objectius, els Expertlletres hem treballat de valent! En la primera part de la sessió, hem parlat sobre nosaltres a partir de preguntes i hem fet servir el nou single de Joan Dausà, Ho tenim tot, per debatre sobre els nostres somnis. A la segona part, ens hem dividit en petits grups, i a partir de les lectures de Mira (2021) i Àunia (2021), hem completat activitats interactives H5P sobre la descripció de personatges i hem presentat els nostres companys i companyes de grup a partir del nostre TOP 5. Els 90 minuts virtuals donen per a molt!

  • 20 de novembre: Quin objecte et representa?

En aquesta segona sessió online, els Expertlletres hem seguit introduint-nos i parlant sobre nosaltres però aquest cop a partir d’un objecte que ens definís. El nostre objectiu comunicatiu era crear una exposició virtual a partir d’objectes representatius de nosaltres. I això és el que hem fet! En la primera part hem fet activitats que ens han conduït cap aquesta tasca intermèdia: hem explicat quin objecte de casa ens enduríem si casa nostra s’incendiés, hem llegit descripcions sobre vídeos de Youtube com els hauls, els unboxing i els rooms tours i hem visualitzat un room tour en català del programa Adolescents XL. Tot seguit, hem fet activitats interactives H5P per classificar adjectius per descriure objectes segons el material, la textura, el color, el gust… i hem revisat les principals estructures comunciatives a partir d’un text sobre un collaret de la Rosalia i un altre sobre un invent català: els xupa-xups.

A la segona part, hem creat descripcions sobre els nostres objectes a la plataforma Padlet. Han sortit objectes com un còmic de manga, un ordinador dissenyat per un alumne de la classe, una televisió, la xocolata, un llapis i, fins i tot, unes rates com a animal domèstic! Hem acabat amb un Kahoot de revisió dels principals continguts lingüístics! Quina classe tan intensa!

  • 27 de novembre: Vull petar-ho

En aquesta tercera sessió online els alumnes dels Expertlletres hem començat la classe amb la descripció d’un museu de Ciències Naturals al Priorat d’un company de la class. Doneu una ullada al seu blog!

Després hem seguit practicant els adjectius de descripció de persones i objectes però aquest cop fixant-nos en les irregularitats ortogràfiques. I és que hem descobert que la nostra llengua té moltes formes per al masculí i per al femení, quin embolic! A la primera part de la classe hem treballat molt a partir d’un handout fent exercicis en parelles per tal de revisar l’ortografia. Tot seguit, hem llegit un diàleg amb vuit paraules d’argot juvenil per descriure situacions i persones. Paraules com: borde, cursi, cutre, xetat, empollon, flipat, grillat… ha estat un bon descobriment!

A la segona part hem creat un diccionari per a boomers tot posant en pràctica aquest nou vocabulari a partir de frases creades per nosaltres. Ja tenim quasi totes les tasques comunicatives d’aquest mòdul enllestides! Bona feina, Expertlletres!

  • 4 de desembre: Les llengües de la meva vida

La quarta sessió online ha estat d’allò més interessant i entretinguda! La cosa avui anava de llengües. Hem parlat sobre les llengües amb què ens sentim identificats i que parlem millor. Per fer-ho, hem fet una lectura del primer premi del concurs de biografies lingüístiques del Consorci i també hem estat revisant l’ús principal dels adjectius. Es tractava d’una noia que havia passat una adolescència molt difícil però a qui les classes d’anglès l’havien fet molt feliç. Després de la lectura del text ens hem atrevit a fer un gràfic lingüístic on hem exposat quines llengües hem parlat al llarg de les etapes de la nostra vida i en quina proporció.

Aquesta pluja d’idees ens servirà la propera sessió per escriure un breu relat de vida lingüística. Per acabar la sessió, alguns de nosaltres ens hem atrevit amb l’escriptura de mems i hem acabat amb un Gran Repàs en un Kahoot que ha resultat ser d’allò més ambiciós!

  • 11 de desembre: Per Nadal…

Aquesta ha estat l’última sessió del mòdul 1: Som com som. Ha estat una classe d’allò més entretinguda sobre la festivitat que s’apropa: Nadal. Hem començat amb dos temes de conversa sobre el Nadal i, tot seguit, hem fet una activitat interactiva en grups per tal de completar els verbs en passat d’una biografia lingüística. I és que el nostre objectiu comunicatiu era escriure una petita biografia lingüística. I ho hem fet a partir d’un model i unes preguntes que ens han servit de guia.

Després de la pausa, hem fet la lectura dels textos que havíem creat individualment i hem estat capaços d’esbrinar de qui era cadascuna d’aquestes biografies. I és que ens coneixem la mar de bé i sabem qui de la classe domina el llatí a la perfecció, a qui li agradaria aprendre japonès, qui utilitza el francès com a llengua principal a l’escola… Hem descobert que tots aprenem també el castellà a l’escola. Hem compartit quines llengües ens agradaria aprendre i amb quines ens identifiquem més. Molt bona feina, Expertlletres! Hem acabat la classe amb algunes músiques ben nadalenques i tot parlant de com celebraríem la trobada presencial del dia 18, la Festa de Nadal.